Van Port-sur-Saone naar Marnay, Haute-Saône

24 augustus 2016 - Marnay, Frankrijk

Dag 11

We eindigden gisteren ons blog met de aankomst in Port sur Saône. Snel even bijgeblogd over de reis, maar de ontvangst op de camping dient volgens mijn medereizigers meer aandacht, nou vooruit dan maar. In een soortement van serre zit de campingbaas met enige lotgenoten (te dik, te oud en te sloom om enige opwinding bij de dames op te roepen) heerlijk een biertje te genieten met een paffertje, nou ja, heel veel paffertjes, het hok ziet blauw. Gelukkig komt meneer Tokkie naar buiten om ons te woord te staan en wijst ons een mooie plek in de schaduw. Tent opgezet, accu's aan de stroom, het gewone protocol. Bijzonder is dat Hans in extase geraakt: hij ziet een slang van minstens een meter lengte en "schrikt zich de tandjes". Ik weet niet of dat heel erg is, maar zo te zien maakt het veel indruk, ook op Renee die direct verordonneert dat de binnentent continu gesloten blijft. We zijn nog op tijd om een pizza te bestellen die klokslag 19.00 uur ter plekke wordt bezorgd en ons heerlijk smaakt. We hebben dus nog een hele avond om ons moed in te drinken voor morgen, maaaar..... dat doen we niet. Ad bewaakt het emplacement, hoewel met de ogen dicht en muziek in de oren........ De anderen bezoeken de lokale petanque wedstrijd en verbazen zich over de ongeëvenaarde kunsten om stalen ballen zo precies te positioneren.
Genoeg over gisteren, vandaag vroeg op pad, was de bedoeling en ja, kwart over acht op de fiets is prima. We gaan eerst aan het ontbijt aan de oever van de Saône :-) naast een kermisattractie die proef draait :-( en tikken vóór de koffie in Soing al 35 km weg langs een werkelijk prachtig fietspad langs de Saône, het oude jaagpad is tegenwoordig mooi geasfalteerd. De temperatuur is nog prima, evenals ons gemoed. Na de koffie wordt het allengs warmer en lijken de minuscule hoogteverschillen een onevenredige aanslag op onze energie te doen. Met temperaturen boven de 30 graden moeten we onze etappes wellicht toch aanpassen. Iets te vroeg naar de zin van reisleider Hans vinden we alweer een unieke lunchplek en laten we ons de eendenpaté op stokbrood goed smaken. Daarna moeten we nog wel twee uur aan de bak, maar door de kortere etappe vandaag, fietsen we om precies drie uur de camping op.
Eerst in de ligstoelen bij het zwembad een biertje gedaan en het gevoel van "eindelijk vakantie" tot ons door laten dringen. Morgen beginnen we namelijk met boekje deel twee van de route en dat voorspelt nog mooiere routes. En welke weer-app we ook bekijken, we komen op geen enkele onder de dertig graden. Dus op tijd de tent in en morgen vroeg op, fietsen zolang het nog koel is. Welterusten volgers, tot later.

1. Petra:
    24 augustus 2016
    Hallo heerlijke fietsers, wat een genot om jullie verhalen te lezen en mee te beleven onder het genot van een wijntje/biertje bij temperaturen die de Franse temperaturen van dit moment zeker evenaren. Niet te vergeten: bij kaarslicht.
    Echt genieten! Veel fietsplezier en we hopen de afstand die jullie in 2 weken hebben afgelegd zaterdag binnen 10 uur te doen. Ondertussen blijven we uitkijken naar jullie heerlijke verhalen. Groetjes, Petra en René
  2. Jan Willem Visser:
    25 augustus 2016
    Ha fietsers en avontuurbelevers,
    In de heerlijke ochtend zon ga ik me wagen aan maandboekjes (Ad weet wel wat dat is) , geen ramp met dit weer. Geweldig jullie te volgen! Dat fietsen lijkt me heerlijk, hoewel ik een hekel heb aan omhoog gaan, en dat slapen in zo'n tentje, gaat dat wel? Is er niet een onbetamelijk groot verlangen naar je BED!Heel veel plezier op jullie verdere reis! Groet van Willemien
  3. André vN:
    26 augustus 2016
    Hoi Fietsers,

een paar van jullie verhalen gelezen en heb respect voor de uitdaging bij deze temperaturen.
    Veel plezier op weg naar Barcelona! Houdt de wielen tussen de lijntjes en speciaal voor Hans: pas op voor lage bruggetjes.

AvN