Van Darney naar Port-sur-Saone

23 augustus 2016 - Port-sur-Saône, Frankrijk

Dag 10

Vandaag een korte etappe, slechts 60 km. Dat past beter bij de gezochte pleisterplaatsen, de verwachte temperaturen en de zin die we hebben om een uurtje voor de tent te recreëren, alvorens ons te vermoeien met het eten en de voorbereidingen die Hans steevast pleegt te houden om de volgende etappe in harmonie te beginnen. Terwijl wij langzaam dronken worden, leest Hans de bezienswaardigheden van morgen voor, inclusief de uitdagingen die daags daarop meestal iets zwaarder blijken te zijn dan Hans heeft aangegeven. Het is toch een goeie vent, die Hans, om ons geleidelijk te laten wennen aan de zwaarte van ons momentane leven.
Ook vandaag weer redelijk op tijd op pad, nou ja, half tien kan nog net volgens Renee. Een strak blauwe lucht verraadt dat het warm gaat worden vandaag. Het landschap is lieflijk, de hellinkjes glooiender (da's minder steil) en de temperatuur nu nog ideaal, dus gauw op de fiets. De tocht is weer prachtig, maar met de brandende zon op onze knarren niet minder zwaar dan voorgaande dagen. Daarmee hebben we weer even een aanleiding voor wat psychologie van de kouwe grond: wanneer je geruime tijd aan de limiet van je kunnen zit, ben je meer sensitief dan gewoonlijk. Je voelt iedere vezel in je lijf, iedere plooi in je kleding die verkeerd zit, elk druppeltje zweet dat uit je nek over je rug loopt, elke drukplek op je billen, elk pijntje waar je stiekum al maandenlang over droomt, iedere vlieg op je benen en iedere micrometer dat je nagels groeien. Nou draaf ik door geloof ik, we zouden het niet over ongemakken hebben, alleen over ons heerlijk gelukzalig pretentieloos leven van alledag, het "joie de vivre".
Geen bijzondere ontmoeting vandaag, geen bijzondere anekdote, gewoon lekker fietsen, genieten en een mooie tocht langs de Saône tot we op de camping aankomen in een nieuwe record tijd: om half drie op de plek van bestemming! Een fijn plekje in de schaduw, Hans gaat nog even bier en chips halen in het stadje, de meiden doen een wasje, Ad schrijft een blogje, we bestellen een pizza die op locatie wordt geleverd, wat is het leven toch simpel. Ja beste volgers, wij doen ons best om het eenvoudige leven te leiden. Misschien kunnen jullie ons verrassen met een paar hoogstaande adviezen om het nog drie weken vol te houden.