Een nieuw fietsavontuur, een nieuw fietsverhaal

24 mei 2023 - Passau, Duitsland

Het is 24 mei 2023, kwart voor zeven in de ochtend, als Hans en Renée uit Den Hoorn vertrekken. De wekker klonk deze ochtend aangenaam vroeg, want een nieuwe fietsvakantie staat op punt van beginnen. Het gaat per auto richting Duitsland en bij Arnhem sluiten Ad en Marianne aan, die dus een uurtje korter vakantie hebben. In februari hebben we data en routes verkend en besloten om de laatste week van mei te vetrekken. We rijden met de auto naar een wat grotere plaats ergens aan de Donau, die ook per trein goed bereikbaar is. Dan zijn we voor de terugweg wat flexibeler qua planning om het laatste stuk met de trein te doen, mochten we in tijdnood komen. De geplande reis moet in beginsel prima in een paar weken te doen zijn, maar je kunt zomaar een paar dagen of langer verlet hebben vanwege pech, ziekte , slecht of mooi weer. Pech en ziekte spreken voor zich, maar ook het weer speelt een rol van belang bij eventuele verletdagen. Dat zit zo. De boys hanteren het adagium dat op een  FIETSvakantie wordt gefietst. Rustdagen zijn overbodig, niet opportuun, rusten doe je 's nachts. De meisjes daarentegen hebben het steeds over een fietsVAKANTIE, waarbij het alleszins gerechtvaardigd is bij zowel mooi weer als slecht weer een vakantiedag in te passen. We zullen in het blog zeker verslag doen, mocht zich hieromtrent een dispuut aandienen. We zijn overigens wel benieuwd naar jullie bespiegelingen wie in geval van zo'n discussie aan het langste eind zal trekken.

Terug naar het weer. We lezen met welgemeende compassie de fietsverhalen van onze vorig jaar verworven fietsvrienden Sydney en Margo. Zij zijn vanuit Nederland richting Rome gaan fietsen, maar hebben in 4 weken tijd al meer regen gehad dan wij tijdens onze fietstochten in de afgelopen acht jaar bij elkaar. Bikkels zijn jullie en hopenlijk is het op Corsica beter weer. Die souplesse, het aanpassen van je doel door onverwachte omstandigheden, is dat nou juist een kracht of toch een zwakte? Ons doel is om vanuit Passau te fietsen naar Salzburg, Villach  Venetië, Florence, Livorno, Corsica, Genua, Innsbruck en retour Passau. Of we dat zullen halen kun je in ons blog lezen, dat dit jaar door ons vieren gezamenlijk zal worden geschreven.

Over de autorit van vandaag gaan we natuurlijk niets schrijven, dat heeft niets met fietsverhalen van doen. Alhoewel, na zo'n hele dag in de auto zitten, realiseren we ons eens temeer hoe fantastisch het is om de komende weken hele dagen te kunnen fietsen. Tegen zes uur komen we aan  bij Gasthof Zur Triftsperre, waar we een biertje nemen om de vakantie in te luiden. Aansluitend eten we hier ook een hapje en liggen al om tien uur in ons bedje. Morgen schijnen we gelijk een flinke etappe voor de kiezen te krijgen. Heerlijk hoor, dan komen we er gelijk goed in.

1. Petra:
    25 mei 2023
    Leuk luitjes om weer te kunnen genieten van jullie fietsverhalen. De gedachte wat wel en niet een fietsvakantie inhoud geldt zeker ook bij ons. Mooi uitgelegd. Heel veel fietsvakantieplezier. Groetjes Petra en René
  2. Reid-veltkamp Villy:
    25 mei 2023
    awesome, we just spend the whole day traveling to our cottage yesterday on the aeroplane,saskatoon to Moncton then 1 1/2 hour drive to cottage nova scotia
    enjoy your biking i will bike lots here , here till september 28 , groetjes Jack and Villy
    love to read read your story
  3. Roand Rouw:
    25 mei 2023
    Veel fietsplezier en mooi weer.
  4. Hans:
    25 mei 2023
    Wel of geen vakantie beleving, ga sowieso genieten van de omgeving tijden en na het fietsen, maar ook lekkere rustdagen.
  5. Janine Harent:
    25 mei 2023
    Wat een een leuke afwisselende tocht hebben jullie voor de boeg! Ik verheug me nu al op de verhalen en inspiratie!! Heel veel succes en plezier met elkaar! 🚲🚲🚲🚲
  6. Margo:
    25 mei 2023
    Heerlijk weer! We volgen jullie van harte en kijken uit naar jullie FIETS AVONTUREN!

Bon courage!
  7. Heidi Kluitenberg:
    25 mei 2023
    Geniet, hoop goed fietsweer en gezelligheid!
  8. Andrea Roepers:
    25 mei 2023
    Leuk om jullie weer te volgen. Heel veel fiets plezier.
  9. Daniella de Bie:
    25 mei 2023
    Ga heerlijk genieten! En kijk uit naar jullie verhalen en avonturen...
  10. Barbara:
    25 mei 2023
    Heel veel fietsplezier, wens jullie goed weer en veel gezelligheid samen en niet als laatste veilige ritten. Kijk uit naar de verhalen. Groetjes
  11. Erna:
    25 mei 2023
    En er is weer een avontuur begonnen. Veel plezier!
  12. Joske Roosnek:
    25 mei 2023
    Vroeger was het: "hé verdorie nou zijn ze wéken lang weg van huis, wat als we ze onverwacht nodig hebben." Vandaag de dag is het: "Yes ze zijn weer weg, kunnen wij weer heerlijk meegenieten door middel van alle fantastische avonturen en verhalen!" Geniet ervan jongens, het is jullie allemaal zo enorm gegund. Wij bikkelen nog wel even door, in de wetenschap dat onze tijd ook ooit wel komt. XX
  13. Marja Cornel:
    25 mei 2023
    Leuk dat wij weer mee mogen genieten van jullie avonturen! Weer een hele afwisselende reis. Wens jullie veel fietsplezier en ook lekkere rust- ontspanningsdagen!! Groetjes Marja
  14. Stefan & Bianca:
    25 mei 2023
    Erg leuk, om de eerst blog weer te lezen! Veel en gezellig fietsplezier gewenst.
  15. Bert Rouw:
    26 mei 2023
    Hey globebikers. Veel plezier en fietspower! Fijn dat wij dmv de blog mee kunnen genieten.
  16. Annemieke:
    26 mei 2023
    Wat leuk om jullie verhalen weer te volgen. Wij bivakkeren momenteel in La France en hebben VAKANTIE, maar de column in het AD de Dortenaar moet ook doorgaan. Morgen op zoek naar een camping met goede WIFI.