LEJOG dag 5

29 juli 2022 - Norton, Verenigd Koninkrijk

Zo, de tent staat inmiddels weer, wij zijn fris gedouched en hebben allebei zojuist een ‘beer-battered cod with chips and peas’ verorberd (Ad de jumbo-size en Hans de regular). Dus tijd om aan het blog te werken.

Vanochtend lukte het om de wekker om 07:00 uur te laten klingelen, waarna het ochtendritueel van start gaat: matten oprollen, tassen inpakken, wassen, ontbijten, tent inpakken en optassen. Meestal zijn we hier 1,5 tot 2 uur mee zoet en dus kunnen we om 9 uur starten. Het is prima weer, wat bewolkt, lekker temperatuurtje en weinig wind, dus ideaal fietsweer. Omdat we gisteren van de route zijn afgeweken voor de camping moeten we eerst terug naar de route, helaas over een drukke weg, maar dat gaat goed en we komen al snel weer op de vertrouwde route op weg naar Clevedon. Dit ligt aan een lange zee-arm en dat is goed te zien aan het lage water omdat het blijkbaar eb is. We worden nog even aangesproken door een local die natuurlijk wil weten waar we naar toe fietsen en hij wordt enthousiast van ons doel in Schotland. Hij begint direct enthousiast enthousiast te vertellen over zijn trip naar Cape Wrath, wat wij 43 jaar geleden ook bezocht hebben. “Amazing, amazing” zegt de man en lijkt met glunderende ogen de herinnering te herleven. Telkens weer leuk die ontmoetingen en het feit dat je de taal voldoende beheerst om even te kletsen.

Clevedon heeft een mooi waterfront en we strijken neer op een terrasje dat uitzicht geeft op de oude pier. Ze hebben daar heerlijk gebak en onze keus valt op een brown sugar cherry infused butter cake, of zoiets. Ziet er heftig uit dus we vragen aan de vriendelijke serveerster of er wel voldoende calorieën inzitten. ‘Nee hoor, dit gebak is calorie arm ‘ maar met een blik op onze fietskleding past ze het spontaan aan in “plenty energy for a bicycle tour”. De route gaat verder langs de inham over een schitterende weg met mooie uitzichten, maar een uurtje later verandert dat, want we komen in de buurt van Bristol. En hoewel we een fietsroute volgen (Avon route) moeten we voortdurend over snelwegen, door smoezelige buitenwijken en verouderde industrie. Met de onvermijdelijk rotzooi op straat. Ook dat duurt een uurtje en rijden we weer een landelijker gebied in. Bij Olverston is het lunchtijd en we vinden een pub die wel bier maar geen broodjes heeft. Maar de ernaast gelegen bakker wel dus we scoren lekkere warme hartige broodjes die we in de pub mogen opeten.

Verderop gaat het lichtjes op en neer, dus we schieten flink op en moeten zo langzamerhand een aan de overnachting gaan denken. Nu hebben we dat proces in de afgelopen dagen behoorlijk geoptimaliseerd. We stoppen rond 4 uur bij een pub, en zoeken vervolgens een camping die voldoet aan een aantal criteria, namelijk: ziet er leuk uit, in de buurt van een pub, bij voorkeur met lekker grasje. Omdat de keuken in de pubs vaak rond 8 uur dichtgaat morgen we dus op tijd op de camping aankomen. Als de keus dan is bepaald belt Hans dan even om door te geven dat we aankomen. Dat is een compromis tussen de modes die Ad meestal uitvoert (op de bonnefooi naar een camping rijden) en de regeldrang van Hans die van te voren wel graag wil weten dat we welkom zijn. En dat werkt vooralsnog prima. Zo ook vandaag, we zijn door de lekke band helaas wat laat op de camping, maar gelukkig is in de ernaast liggende pub de keuken tot 21:00 uur open. Vandaag dus weer een prima dag, en we hebben een mooie 122 km kunnen scoren, waardoor we inmiddels weer op het 18-dagen schema zitten.

1. Stefan & Bianca:
    29 juli 2022
    Hoi mannen, respect voor jullie! Wat een barre mooie tocht maken jullie.
    Erg leuk om de verhalen te lezen. Een hele goede en mooie reis gewenst.
  2. Margo:
    30 juli 2022
    Gaat lekker lees ik zo, veel kilometers al in de benen. En dat op jullie leeftijd😅
  3. Jiske:
    30 juli 2022
    Goed bezig mannen! Trots op jullie! 😘
  4. Barbara:
    31 juli 2022
    Mooie verhalen, heb wel respect voor jullie wat een afstanden fietsen jullie in afwisselend landschap en weeromstandigheden. Nog veel fietsplezier 🚲
  5. Henk:
    31 juli 2022
    Ik liep even achter met jullie prachtige reisverhalen maar ben nu helmaal bij. Mooie rit en natuurlijk twee bikkels die het zonder hun meissie moeten doen.