26 juni, de tiende fietsdag

26 juni 2020 - Châteauneuf-du-Pape, Frankrijk

Na twee relaxte dagen met tochtjes van slechts 30 en 40 kilometer, staat er voor vandaag weer een serieuze tocht gepland. Omdat we vermoeden dat het heet gaat worden hebben we de wekker op half zeven gezet en zowaar, het werkt. Na de gebruikelijke plichtplegingen van ons ochtendritueel zitten we om tien voor half acht op de fiets. Het is heerlijk fietsweer als we Ambroix uitfietsen en gelijk maar weer de lucht in gaan. Na anderhalve week gaat dat stukken makkelijker dan de eerste dagen, maar het parcours is eerlijk gezegd ook niet echt zwaar. Bijna nergens komt het stijgingspercentage boven de 6%, maar de klimmen zijn wel van aanzienlijke lengte. Waar kun je in Nederland meer dan 5 km aaneengesloten klimmen? Het landschap is afwisselend. Dan weer heuvelachtig met weidse vergezichten, dan weer door uitgestrekte wijnvelden, dan weer door een vervallen of pittoresk dorpje en tenslotte zicht op ons doel later deze week, de Mont Ventoux. Jullie snappen het wel hè? We doen nauwelijks wat, ja, een beetje op de pedalen trappen en we genieten grandioos. Het is zoals Carla&Henk al schreven, niet aan iedereen doorvertellen hoe leuk dit is, want dan wordt het veel te druk. Wij komen af en toe een verdwaalde senior tegen op de fiets en sporadisch wat snelverkeer, maar de uitgestippelde route is heerlijk rustig.

Koffie drinken we bij een tankstation in de outback, niet supergezellig, maar wel een echt lekker bakkie, dus we nemen er twee. Helaas is er deze vakantie maar heel af en toe iets lekkers bij de koffie, dus we zullen wel broodmager in Nederland terugkomen. Het tweede deel van de tocht begint nog met wat klimwerk, maar allengs wordt de route vlakker en het weer warmer, dus dat komt goed uit. Onderweg treffen we een bakker waar we twee stokbroden kopen en een half uur later zitten we in de schaduw op het Franse platteland aan de lunch. Broodje jam, broodje pindakaas, broodje jam en nog een broodje pindakaas. Dan haalt Renée als verrassing een koud blikje bier uit haar koeltasje, wat uiteraard met gejuich ontvangen wordt. Alles wat koud is is fijn, maar een biertje wel in het bijzonder.

Gelaafd beginnen we aan het laatste stukje van deze dagetappe en al spoedig zien we de bordjes Chateau Neuf du Pape, ons einddoel waar we een camping gevonden hebben. Dan komt Renée plots met nog een verrassing. “Wat vinden jullie er van om gelijk door te fietsen naar Bedoïn? Het gaat nu toch zo lekker.” Nadat de anderen hun stokkende ademhaling weer hersteld hebben en bij elkaar hebben gecheckt of ze dit goed gehoord hebben, wordt het voorstel in serieuze overweging genomen. De reisleider duldt echter geen inmenging door leken en reageert schamper “Ja leuk, nog 70 km verder fietsen”. Daarmee is de kous af en blijft camping l’Art de Vivre het beoogde einddoel voor vandaag. Een uur later staan we bij de ingang van een heel aardige camping met een gezellig terras. Heerlijk, eerst een versnapering dan maar. De meisjes willen weer gaan voor kant & klaar slaapgemak, maar het wordt steeds lastiger om dat voor één nacht te regelen. Toch lukt het om twee pods (kleine blokhut) te huren voor een nachtje en daar kunnen de boys wel mee leven, want zij zijn na 75 km en een kleine 700 hoogtemeters best moe.

Hans gaat (op de ebike) nog even chips en een biertje halen in het dorpje terwijl de anderen lamlendig voor het huisje hangen, wat lezen, wat dommelen of een blog schrijven. Zodra Hans retour is even smikkelen, daarna een onderdompeling in het kleine zwembad en vervolgens een verfrissende douche. Alle moeheid is verdwenen en we luieren nog wat tot we om acht uur op het terras op de camping een pizza bestellen met een flesje rosé. Hé, dat klopt niet volgens protocol, een vast onderkomen en uit eten gaan. Nou ja, morgen gaan we zelf weer aan de slag. Bij onze hutjes nemen Hans en Ad nog twee kopjes rooibos thee, heerlijk, terwijl de meisjes alvast in hun bedje kruipen. Koleere, dat is heet, roept Ad als hij heet water over zijn voet i.p.v. in de theekop giet. Gauw blussen met lauw water, want koud water is hier niet. Morgen staan we zeker weer vroeg op, want het wordt weer 30+ graden in de middag.

1. Joske:
    27 juni 2020
    Die blokhutten zijn wel echt super leuk! Maar een kopje rooibos thee voor de heren... Was het niet gewoon een lauw bokbiertje?
  2. Heidi Kluitenberg:
    27 juni 2020
    Ook weer leuk en mooi, Haha, succes maar weer.......
  3. Hans:
    27 juni 2020
    Mooie verhalen blijven het. Ik lees niet alles, maar wanneer de naam Mont Ventoux valt, krijgen de benen ook weer een beetje de kriebels. Morgen met de club een Veluwetocht. Hopelijk houden ze rekening met een opa in wording. Veel plezier en top van de "Kale Berg" is allemachtig prachtig.
  4. Roand Rouw:
    27 juni 2020
    Een mooie omgeving en leuke verslagen ga zo door. Heel veel trapplezier.
  5. Henk:
    28 juni 2020
    Mooie reis weer. Genieten maar zou ik zeggen 🍷☕️🍦🍺🍻
  6. Erna:
    29 juni 2020
    Grappig zo'n Pod, ook weer ervaren hoe dat is. Op naar de Mont Ventoux, dapper hoor.
  7. Stefan & Bianca:
    29 juni 2020
    We zijn afgelopen weekend in de Veluwe wezen fietsen, was prachtig en ook zeer heuvelachtig. Daarbij moest ik gelijk aan jullie denken, hoe jullie elke dag weer met vol goede moed en zin op de trappers staan. Respect hoor! Ik vind het ook heerlijk dat jullie voor mij deze fietstocht maken, en zo kan ik lui achterover jullie verslagen lezen....en hoef ik deze bergen niet te trotseren