LEJOG dag 7

31 juli 2022 - Winsford, Verenigd Koninkrijk

We staan om klokslag 7:00 uur op en hoewel de regenradar aangeeft dat het weldra gaat regenen valt ‘t gelukkig mee. We doen beide ons inpak-ding, en dat gaat inmiddels volledig automatisch. Klokslag half 9 starten we met onze etappe, en na 10 minuten worden we letterlijk het bos ingestuurd. Een supersmal pad omzoomd door brandnetels dat 16% klimt, nee dat is niet de beste manier om de dagetappe te beginnen. Maar nadat Ad vanuit parkeerstand toch met het nodige kunst en vliegwerk weer is opgegestart kunnen we verder. We hebben verzonnen dat we in Bridgnorth na 10 km wel een ontbijt kunnen scoren, en als we de gezellige hoofdstraat inrijden, komen we gelijk al een leuk tentje tegen. Ad gaat voor het Full English Breakfast en Hans voor de Eggs/Bacon Sandwich. En omdat bij een eerdere gelegenheid dit wat beperkt was, bestelt hij er een extra boterham bij. Dat gaat dus niet helemaal goed want er komen even later twee superdikke ei/bacon sandwiches op tafel. Naast een wel zeer gevulde English Breakfast voor Ad. Als je de gemiddelde porties hier ziet is het niet verwonderlijk dat je heel veel dikke mensen ziet. Voor ons is het hebben van een ruime portie calorieën wel goed, want we verbranden op de fiets gemiddeld tussen de 3000 en 5000 kcal extra, en om dat aan te vullen moet je behoorlijk innemen. Inmiddels kunnen onze broekriemen wel een extra gaatje gebruiken.

We gaan dus voldaan weer verder, en na 5 minuten volgt het volgende obstakel, een klaphek waar we met geen mogelijkheid doorheen kunnen met onze fietsen. Gelukkig is er een gat in het struweel waar we net doorheen kunnen navigeren en hoeven we gelukkig niet terug. Verder is nog vermeldenswaard dat we in een hardloopwedstrijd terecht komen, maar dat levert gelukkig geen gedoe op. Waar we overigens naast super afgetrainde atleten ook nog een aantal stevige dames tegenkomen, en dat op een parcours van 10 mijl. Stoer hoor. Als we over een mooi fietspad rijden in Telford halen we een vader met dochter in. Hij versnelt even en knoopt een praatje aan: waar gaan we naartoe, jeetje, wat gaaf dat jullie dat doen. Hij is een lokale politieagent en blijkt fietsliefhebber en we kletsen en rijden een kwartiertje samen op en krijgen nog wat routetips. Als we vertellen dat een vader met zoon van 8 tegenkwamen die de route ook rijden, wordt hij gelijk enthousiast en vraagt zijn dochter of ze dat ook wel zou willen. Maar zij is meer geïnteresseerd in het beloofde ijsje aan het eind van dit tochtje.

Na een paar uur is het koffietijd en we vinden een leuk tentje in Newport met superlekkere lattes en gebak. De route is verder niet heel spectaculair maar het peddelt lekker weg, het is niet te steil, en om een uur of vier fietsen we Nantwich binnen, waar we de pub ingaan voor een drankje en om een camping te zoeken en te bespreken. Dat is nog niet zo simpel, het is zaterdag dus veel weekend vierende Britten, en het aantal campings is hier ook nogal beperkt. Maar uiteindelijk lukt het toch om een plaatsje te krijgen op camping Elm Caravan en Touring park, zo'n 22 km verder. Al met al toch weer een gevulde fietsdag, 6 uur netto fietsen voor 110 km. Ja, we schieten al aardig op richting John O'Groats.