We zijn gestart

13 augustus 2016 - Velden, Nederland

Dag 0
Na een onrustige nacht, malen of we alles wel mee hebben, start eindelijk onze fietsreis. Wij, Ad en Marianne worden vrolijk uitgezwaaid door kids en kleinkids en om 11 uur stappen we op de fiets.
Vandaag is het een dagje rustig infietsen. Hans en Renee eerst met de trein naar Utrecht en vandaar met de knooppuntenroute naar Zetten. Waarbij de route in Utrecht wat extra rondjes maakt. Vreemd.... Het is ook even wennen he.
Ad en Marianne starten in Apeldoorn en fietsen in 1 stuk door naar Zetten om net als Hans en Renee een uurtje te vroeg aan te komen.
Dus in het mooie weer nog even van een terras genieten. Blijkt later dat we op een paar minuten van elkaar op verschillende terrassen zaten.

Om 3 uur zijn we allen aanwezig bij Michel en Gitta en hebben we  een hele gezellige middag. We worden vreselijk verwend met lekkere hapjes en later met een wel zeer uitgebreide BBQ.
En vervolgens filosoferen we nog wat over onze komende trip onder het genot van koffie,  cognac en whisky. Om vervolgens als een blok in slaap te vallen.

Dag 1
Na een zeer copieus ontbijt, verzorgt door Michel en Gitte, stappen we om half tien op de fiets.
Michel en Gitta fietsen nog een eindje mee en na veel gezoen en bedankjes voor de bijzonder hartelijke ontvangst en gastvrij verhaal, zwaaien ze ons uit en beginnen we nu echt met z'n vieren aan de tocht. Met schitterend weer langs Nijmegen, door de Ooijpolder en zo verder naar beneden. Het gaat heerlijk! Ik( Renee) voel me zoveel beter als twee jaar geleden naar Rome. Toen was ik de eerste dagen voortdurend misselijk van de spanning!
Wanneer gaan we koffie drinken? Voorlopig nog niet, 's ochtends moeten we kilometers maken en ' s middags doen we het kalmer aan. Hans niet, die gaat de hele dag als de brandweer op weg naar de Hertog Jan biertuin om te blussen. Mmmmmm, die eerste slok..... Als we er aan denken...... Dus verstand op nul en doortrappen tot we rond twaalf uur een tè verleidelijke uitdaging troffen in Grafwegen: boscafé Merlijn. Na de koffie zonder gebak :-( een stukje Pieterpad gevolgd en ondertussen steeds vaker verzitten omdat de billen onaangename signalen afgeven die alleen met de gedachte aan die eerste koele slok afgewimpeld kunnen worden. We hoeven elkaar geen moed in te praten, want geen van allen durft de eerste dag een wanklank te laten horen, dus gezellige prietpraat. En voor we er erg in hebben zien we plots de Hertog Jan brouwerij voor ons opdoemen, dus pauze en.....
Met slechts 2 consumpties in de maag lijkt minimaal 5% van dat kostelijk vocht in de benen te zijn beland en besluiten we niet meer dan 20 km te fietsen alvorens ons kamp op te slaan. Dankzij een uitstekende tip van een fietsend stel over een hele leuke camping hebben we een doel voor de dag in het vizier, dat we via een mooi pad door natuurgebied de Hamert bereiken. We staan nu op minicamping Hovershof in Velden, waar de tentjes zijn gezet en we de koude avond nog even in de kantine kunnen doorbrengen. Daar hebben Ad en Hans zich nog even over de route gebogen en alweer een variant verzonnen. En die gaan we morgen uitproberen.

1. Marja Cornel:
    15 augustus 2016
    Wat een top begin van jullie vakantie!
    Wij duimen ervoor, dat het zo goed blijft gaan en dat ook het mooie weer aanhoudt!
    lieve groet
    Bert en Marja
  2. Henk:
    15 augustus 2016
    Maak ons maar weer gek. Het begint direct weert te kriebelen. Wat heerlijk weer in onderweg te zijn.
  3. Joke vd Knaap:
    15 augustus 2016
    Hele fijne vakantie, goed fietsweer, geniet ervan.
    Ik ga genieten van de verhalen die je schrijft, helemaal leuk :)
    Lieve groet Joke
  4. Stefan & Bianca:
    15 augustus 2016
    Met veel plezier lezen we jullie eerste verslag; dat er nog vele mooie verhalen mogen volgen. Goede reis!!
  5. Joske:
    15 augustus 2016
    Heb nu al respect voor jullie!!
    Ben benieuwd of ik er door jullie blog achter kan komen waarom je geheel vrijwillig iedere dag 100 km gaat fietsen.