Dag 5 van Ellwangen naar Dillingen an der Donau

22 augustus 2017 - Dillingen, Duitsland

Dinsdag 22 augustus. Bibberdebibber wat is het koud. Hans is wakker en gaat verse broodjes halen in het dorp, maar de zon is nog niet boven de bergkam verschenen. 6 graden leert WeatherPro ons later en Hans verdient weer wat krediet. We hebben een mooi plekje om te ontbijten aan een grote superkei als tafel met kleinere superkeitjes als stoeltjes in een kring er omheen. De kring is groot genoeg om ook aan een Duits stel, fietsers natuurlijk, een plekje te bieden. Zij doen een rondje in de buurt, want hun plan voor de Oostenrijkse route die zij in gedachten hadden is letterlijk in het water gevallen. Wegen en fietspaden zijn met modderstromen weggespoeld een week of twee geleden. Wij maken ons geen zorgen, wij komen juist voor het avontuur en een obstakel meer overwonnen is goed voor het zelfvertrouwen,…… zegt Hans.

De croissants zijn van degelijk Duits formaat en minder vet dan we in Frankrijk gewend waren. We staan elke dag een half uur eerder klaar om weg te fietsen zonder dat we het afspreken. We hebben er blijkbaar gewoon zin in om lekker te fietsen. Marianne oppert om onderweg goed om ons heen te kijken zodat we wat meer van het landschappelijk schoon in het blog kunnen beschrijven. Wie dat wil lezen moet het boekje “Reitsma’s route naar Rome” maar kopen vindt Ad. Wij schrijven voor familie en vrienden en die willen toch alleen maar lezen hoe wij ons vermaken, toch? Vandaag gaat dat als volgt. We fietsen de camping af. Links of rechts? Kan allebei, komen op hetzelfde punt uit. Gisteren kwamen we van rechts, gaan we nu linksom, oké. Zodra we de bocht omgaan klinkt het in koor “rechtsom!”. Blijkbaar zijn we nog niet aan het eerste klimmetje toe zo vroeg in de ochtend. Na anderhalf uur trappen rijden we Lauchheim binnen waar we op een klein pleintje een Konditorei mit Kaffee vinden. We zijn inmiddels geheel vertrouwd met het forse formaat taartpunten en laten ons niet meer afschrikken. Gelukkig wordt de Milchkaffee in soepkommen geserveerd, dus genoeg vocht om alles weg te spoelen. Nog even bij buurman fruitkraam een paar bananen gescoord en door gaan we weer. Ondertussen babbelen we met de één, met de ander en met onze wederhelft zodat deze zich niet verwaarloosd voelt.

Bij Neresheim, jullie welbekend vanwege de beroemde abdij, wordt geluncht. Broodje paté, bakkie thee, heerlijk. Vervolgens weer door naar de finish Dillingen aan der Donau. Een campingveldje voor 10 tentjes, gezellig, maar helaas geen versnaperingen te krijgen op het terras. We hebben in het dorp maar 1 biertje gehad, dus Marianne en Renée gaan op pad en komen met 4 biertjes retour, waarvoor hulde. Dan moet er nog gegeten worden. Hans heeft gelukkig via de smartphone veldonderzoek gedaan, zodat we al na 3 kwartier sightseeing Dillingen op een ander adres een Griekse hap gaan nuttigen. Dat lukt uitstekend en geheel voldaan kruipen we (alweer) bijtijds in bed. Morgen wacht een stevige tocht, want we hebben een flinke etappe in gedachten om voor de regen uit te blijven.

1. Marja Cornel:
    22 augustus 2017
    Hartstikke leuk jullie belevenissen te volgen! Omgeving zal best mooi zijn, maar jullie verhalen zijn zo geestig! Bedankt voor het laten meegenieten
  2. Joske:
    22 augustus 2017
    Wederom genieten van jullie belevenissen! Maar als verhaal voor het slapen gaan wat aan de korte kant. Dus net wat meer sappige details, beschrijvingen van ontmoetingen met de locals, of het zoveelste gemiste knooppunt zijn heus geen straf...
  3. Gitta en Michel:
    23 augustus 2017
    Ad heeft helemaal gelijk: het gaat om jullie belevenissen. En het blijft een plezier om die te lezen. Complimenten aan de schrijvers.

Veel plezier met jullie verdere tocht. Hopelijk houden jullie goede weersomstandigheden. Wij gaan ondertussen de croissantjes in Frankrijk controleren.
  4. Jiske:
    23 augustus 2017
    in 1 klap alle verhaaltjes gelezen dus weer helemaal bij! Het leest weer heerlijk hoor! En ik moet zeggen dat de verhalen nu nog lekkerder lezen op de camping met een ondergaand zonnetje en een biertje!
    We denken veel aan jullie, mede door de fietsers hier in de omgeving. Elke keer als we weer zo'n pakezel zien fietsen hebben we het er weer over...'wat een hel lijkt me dat!'
    Geniet lieve ouders! Blij dat alles zo fijn is daar!
  5. Erna:
    24 augustus 2017
    Die taartpunten in Duitsland, het zou bijna een reden zijn om daar op vakantie te gaan. Voor jullie gelukkig geen weggespoelde fietspaden dus, hoewel dit wel voor het nodige avontuur zou kunnen zorgen. Maar.... wie weet wat voor avonturen er nog in het verschiet liggen.