Van Crest naar Suze-la-Rousse

1 september 2016 - Suze-la-Rousse, Frankrijk

Dag 19

Volgens de routebeschrijving krijgt de natuur na Crest steeds meer mediterrane trekken en springen de rest n van een rijk vrleden aan bewoning steeds mer in het oog. Wij staan daar helemaal voor open, vandaar dat we vandaag vroeg op pad gaan om de eerste en zwaarte van twee colletjes in de ochtenddauw te bedwingen. En dat blijkt een subliem plan, van 195 naar 504 meter hoogte gaat boven verwachting vlot en we maken ons volstrekt ten onrechte geen zorgen om de tweede pukkel die volgens Hans iets minder hoog en iets minder steil zou moeten zijn.
Het is alweer een prachtige etappe, die zonder klimmen, zonder hitte, zonder pech en zonder zadelpijn eindeloos zou mogen duren. Gelukkig komen we na de Col du Pas de Lauzens en het eerste lavendelveld rond koffietijd aan in Saoû, een schattig dorpje waar Marianne op slag verliefd op wordt. Even vrezen we haar hier achter te moeten laten, maar na een stevige bak cappuccino en een door Renee geregelde pain chocolat, kunnen we als kwartet verder. Er volgt een waanzinnig lekkere afdaling: brede overzichtelijke weg, nauwelijks verkeer, soepele bochten, langs fraaie rotspartijen en dito vergezichten, heerlijke temperatuur en zwoel windje. Zo stelt het fietsen naar de Mediterranee niks voor, denken we nog even.
Ondertussen wordt het wat warmer en nog wat warmer en wordt de route wat meer golvend, waarbij vooral de klimmetjes, die volgens Hans gelukkig nog niet veel voorstellen, toch meer energie kosten dan verwacht. Tegen het middaguur naderen we Aleyrac en de tweede serieuze klim van de dag. De temperatuur heeft de 30 graden al ruimschoots overschreden en van enige beschutting door schaduwzijde van de berg of dichte bossen is geen sprake. We beginnen de eerste 10 meter gezamelijk aan de klim waarna de definitieve scheiding zich inzet. Ieder rijdt zijn eigen lijdensweg naar de top, waarvan de één duidelijk meer geniet dan de ander. Het begint al ras weer te druppelen op de benen, oh ja, dat zijn zweetdruppeltjes, wat zich ontwikkelt tot een lichte motregen, een zomerbuitje, een stevige regenbui, een herfstachtige plensbui, een heftige stortbui, een serieuze waterhoos, een tsunami aan hemelwater. Dan schrik ik wakker uit de trance die het malen van de pedalen blijkbaar heeft opgeroepen. Je moet wel om je heen blijven kijken hoor, want de reis is de vakantie. Het einddoel is maar bijzaak en vooral leedvermaak voor de achterblijvers als we het onverhoopt niet zouden halen, toch?
We moeten toch even rusten voor eten en drinken, maar vinden geen leuke tent. Dus een publieke plek met afdakje gezocht in Richerenches, jullie welbekend van de enorme druivenvelden, waar we lekker meloen en stokbrood met paté eten, ja, nog steeds paté die we twee weken geleden van die oude baas hebben gekregen. Het smaakt ons uitstekend en we denken er weer even tegenaan te kunnen, wat alras een idiote gedachte blijkt.
Veel en veel zwaarder dan verwacht door de slopende temperatuur, de schattingen lopen uiteen van 33 tot 38 graden, is het fietsen na het middaguur voor 60 plussers eigenlijk not done. Zelfs voor onze Benjamin was het pittig. Met gebroken moreel, uitgeputte lijven en een vakantiegevoel om op te schieten bereiken we onze camping in Suze-La-Rousse. We nemen zonder nadenken gewoontegetrouw een eerste slok koud bier.......... Aaaaahhh, dus daar doen we het voor. Ons eigen glorieus moment van de dag, wanneer we vinden dat we dat biertje echt verdiend hebben.

1. Christel:
    4 september 2016
    Xheerlijke verhalen. Krijgen heimwee naar de Provence. Jullie zitten vlakbij buis le baronnie. Weten we nog een leuke camping voor jullie. Doen jullie ook nog even de mont Ventoux? Daar heb je zo'n leuk uitzicht. Goeie reis verder. Hans en Christel
  2. Harry en Marrie:
    4 september 2016
    Hallo, allen. Wat leuk om jullie ervaringen te lezen. Jullie schieten al aardig op. Geeft niks hoor, als je Barcelona niet gaat halen. Doe je het volgend jaar gewoon nog een keertje. Blijf lekker doorgaan, en voorzichtig aan! En Ad, in jou is een schrijver opgestaan! Knap hoor, om het zo allemaal op te schrijven.
    Liefs van ons
  3. Heidi kluitenberg:
    4 september 2016
    Wat een sport! Maak het niet te gek en geniet van het moment waar je bent! Veel fiets plezier verder en liefs van ons!
  4. Erna:
    4 september 2016
    Ahh Crest en Saou, mooie omgeving. Bij Saou heben we vaak op de camping gestaan. Ongelooflijk dat jullie al zover gefietst hebben. Heerlijke verhalen en ik zou zeggen ZET hem op, en laat ons meegenieten van jullie belevenissen .