4 juli, de veertiende fietsdag

4 juli 2020 - Flower Camping Le Lac du Marandan, Frankrijk

The Fourth of July, Independance Day. Eén dag in het jaar vieren de Amerikanen de onafhankelijkheid. Wij zijn vier weken totaal onafhankelijk van welke verplichting dan ook, behalve dan fietsen, genieten, bier drinken, lol maken en blog schrijven, want we laten onze meelezers natuurlijk niet in onwetendheid van ons wedervaren. Hans heeft op de rustdag bepaald niet stilgezeten. Werkelijk tientallen mogelijke routes hebben de revue gepasseerd en evenzovele campings die een mogelijk einddoel van een etappe zouden kunnen zijn. Grondig is hij wel, onze reisleider, maar efficiënt is het natuurlijk niet. We fietsen van A naar B en dit wordt de route, dat is kordaat (reis)leiderschap. Nee hoor, gaat ie eerst 50 kansloze routes elimineren, want dat maakt het overzichtelijker!? Maar we vallen hem steeds collectief bij, want uiteindelijk weet Hans toch steeds een prachtige route te plannen, dus we gunnen hem zijn tijdverdrijf.

Wat doen we vandaag? We fietsen van Mirabel-et-Blacons naar Camping Lac de Marandan over 85 km met een kleine 600 hoogtemeters. Best een pittig tochtje, want vanaf het middaguur wordt het steeds drukkend warm. We fietsen in het begin vrij vlak door de velden met af en toe een hellinkje, maar prima te doen. Het is een stuk van de Groene Weg route die we in omgekeerde richting hebben gefietst in 2016. Onderweg passeren we een golfbaan, waar we op het terras van het clubhuis een sjiek kopje koffie denken te scoren. De koffie is oké, maar niet bijzonder speciaal. Het toilet is wel bijzonder, want Marianne scoort bijna een “hole in one”. Zodra ze over de drempel stapt, kukelt ze naar beneden bijna de toiletpot in. Afijn, alles nog heel dus we fietsen vrolijk verder. We rijden over vrijliggende fietspaden en af en toe een stukje provinciale weg, maar we zien nauwelijks verkeer. Als we in de buurt van Romains-sur-Isère komen wordt het drukker. De route voert dwars door de stad naar het gezellige centrum, waar de barretjes en terrasjes zich aaneen rijgen. We zijn wel toe aan een frisje en kiezen het terras van l’Atelier du Jus. Nee, geen bier, geen cola, maar alleen sapjes worden hier geserveerd. Er zijn verschillende soorten combi-sapjes te verkrijgen en wij kiezen collectief voor ananas-mango-kiwi-nogwat. Het smaakt verrukkelijk met een dominante nasmaak van gember die de tong prikkelt.

Vanaf Romains volgen we de V63 route die ons langs de Isère voert. Soms fietsen we vlak langs de rivier, dan weer gaan we een eind de helling op met soms klimmetjes van 15%, eenmaal zelfs 100 meter van 20%. In de middagwarmte is dat al snel uitputtend en we zien het eindpunt maar langzaam dichterbij komen. Maar aan alles komt een eind en ook wij bereiken aan het eind van de middag onze bestemming. De camping ligt naast een meertje waar veel dagrecreatie gaande is, het is tenslotte weekend, maar de camping zelf is niet druk. Dat geeft hoop om een mobil home te scoren en Renée speelt haar gehandicaptenrol zorgvuldig uit met haar verbonden arm prominent in het zicht. Na minuten turen op de monitor, zuchten en nog maar eens moeilijk kijken komt het verlossende woord: alle mobil homes zijn bezet! Da’s jammer, dan toch maar de tent opzetten, het weer is er prima voor.

Als het kampement staat lopen we de camping over en zien meerdere mobil homes onbezet. Zijn we er tussen genomen, of komen die kampeerders vanavond laat nog aan. Of hadden ze misschien geen zin om morgen te moeten poetsen om die Hollanders een nachtje gemak te bezorgen. Nou ja, wij lopen naar de strandtent bij het meertje om een biertje te drinken en een tafeltje te reserveren voor de avond, want er worden ook pizza’s geserveerd. Dan volgt het protocol van douchen, accu’s opladen en alvast de spullen klaarleggen voor morgenochtend, waarna het alweer etenstijd is. Als je langer fietst, blijft er minder tijd over voor luieren en bloggen. Ik loop al weer een paar dagen achter. We zijn moe en het een iets minder zwoele avond, dus de meisjes willen bijtijds de slaapzak in. Hans probeert het avondprogramma nog even te rekken met een sublieme imitatie van Koot & Bie’s “Maison Pretty Boy”, maar ook daar worden de meisjes niet warm van. Morgen staat er weer een pittige etappe op het menu, dus we gaan met z’n allen plat.

1. Heidi Kluitenberg:
    7 juli 2020
    Mooi weer, beter dan hier! Dagen gaan snel, dus geniet. Tot horens, mooi.....
  2. Marja Cornel:
    7 juli 2020
    Heerlijk verhaal weer, schitterende omgeving daar, zit hier mee te lachen om maison Pretty Boy, voor al uw dames wensen!! Wij zijn ook fans van Jacobse en van Es en kennen het bijna uit ons hoofd!! Gaat het goed met de verwondingen van Renee?.
  3. Bert Rouw:
    7 juli 2020
    Geweldige mooie omgeving daar zeg. De foto's en het reisverslag bevestigen het allemaal. Kan mij voorstellen dat jullie er enorm van genieten. Zorg dat jullie 'de benen er wel goed onder houden'.
    Op naar de volgende etappe.
  4. Erna:
    8 juli 2020
    Tjonge wat een klim zeg, knappe prestatie hoor, ik voel bijna plaatsvervangende spierpijn. Gelukkig is het daar beter weer dan hier, het is vandaag zelfs koud te noemen. maar daar geven wij natuurlijk niet aan toe. Geen verwarming aan in juli.
  5. Joske:
    8 juli 2020
    Hilarisch... Een hole in one in de toiletpot, we komen hier niet meer bij met elkaar 😂🤣
  6. Roand Rouw:
    8 juli 2020
    Een prachtige omgeving en nog veel trapplezier.