29 juni, de twaalfde fietsdag

29 juni 2020 - Sault, Frankrijk

Heerlijk zo’n rustdag, maar de boys willen door. Die pukkel in het noordoosten trekt enorm, maar vandaag fietsen wij naar Sault, via de Gorges de la Nesque. 5 jaar geleden hebben we hier ook gefietst met ons vieren en in onze herinnering was dat een prachtige tocht. Het zal vandaag vast en zeker niet minder zijn. Het is niet ver, slechts 40 km, maar om de middaghitte te ontlopen gaan we al om acht uur op pad. Na 6 km klimmen en 5 km dalen zitten we na drie kwartier in Villes-sur-Auzon aan de koffie. We moeten wel, voorlopig zijn er geen uitspanningen op de route en daarbij, op een yoghurtje, hoe lekker ook, kun je niet een hele dag rijden, aldus Renée. De bakker is helaas gesloten, maar de koffiebaas heeft nog wel een croissantje te presenteren, is ook goed. We klimmen nog een paar kilometer voordat we letterlijk de Gorges induiken. Dat is maar een paar honderd meter, want de rest van de Gorges klimmen we 20 km gestaag tegen slechts 1 à 3% om 400 meter hoger te komen. Is de Gorges eerst nog volledig groen en begroeid, verderop wordt het wat rotsachtiger en ruiger. De uitzichten zijn net als 5 jaar geleden nog steeds prachtig. Het hoogste punt van de Gorges bereiken we bij La Bastide des Bourguets op bijna 800 meter. Daar treffen we een wielerclub begeleid door een bezemwagem annex restauratie. Eén van de lokale zwijntjes heeft dat gelijk in de gaten en doet zich tegoed aan wat de vriendelijke fietsers hem toewerpen. Renée vindt de drukte maar niks en fietst snel door. Iets verder treft ze een hele familie zwijntjes, waaronder 4 kleintjes. Toevallig gelijk aan het aantal kleinkinderen waar Renée in september op hoopt, maar dan natuurlijk veel knapper, want die zwijntjes lijken erg op magere varkens, niet echt aantrekkelijk Maar Renée vindt nou eenmaal alles wat klein is leuk.

We dalen nog een paar km naar Sault, maar moeten de laatste kilometer weer 80 meter omhoog om Sault te bereiken, het venijn zit in de staart. Op het terras van Sault eten we gelijk maar een bordje spaghetti om de gebruikte kcal aan te vullen en een biertje omdat dat zo lekker is. Dan fietsen we naar de camping waar we (alweer) een mobil home hebben gereserveerd. Het ziet er allemaal wat gedateerd uit, maar de mensen zijn vriendelijk en wij hebben de beschikking over alles wat we nodig hebben. Voor vanavond staat er een eenvoudig maaltje op het menu, we hebben al een spaghetti achter de kiezen. Een soepje, ei-tonijn salade met stokbrood, flesje rosé, heerlijk en dat allemaal op een zwoele zomeravond zonder dat het benauwd is. Hans en Ad hebben volgens de vaste taakverdeling de boodschappen gehaald en hebben gelijk even twee sportfietsjes gehuurd voor morgenochtend. Dan gaat het gebeuren: de beklimming van de Mont Ventoux. Vanmiddag lag de top nog regelmatig volledig in de wolken. Wij hopen op helder weer en koelte in de ochtend. Het wordt nog een gezellige avond, al gaan de meisjes vroeg te bed. Hans en Ad halen sterke verhalen op van de beklimmingen uit hun jonge jaren. De Col de Vars, de Montgenevre, de Izoard, de Aspin, de Télégraphe, de Croix-de-Fer en de Lautaret. “Those were the days, the boys in all their glory.” Benieuwd wat het morgen gaat worden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jiske:
    Stoere bikers 😎
  2. Christel:
    30 juni 2020
    Grappig, jullie zitten in Sault op het terras, waar Hans en ik ook meerdere keren hebben gezeten. Hier zagen we ook een keer een man het terras oplopen, die sprekend op Hans R. leek. We dachten even, dat jullie ook in de Provence waren gearriveerd. 😊
  3. Heidi Kluitenberg:
    30 juni 2020
    Slaap lekker in weer een mobiel Home, heerlijk, geen tentje opzetten. Mooie foto’s ook. Succes. 😘
  4. Joske:
    30 juni 2020
    Lekker doorbikkelen. En met die twee racefietsen is dat colletje natuurlijk zo gepiept morgen. Ergens verwacht ik in het volgende blog iets te gaan lezen over de overmoedigheid van de boys, in de trant van twee keer de berg op...