2020: de proloog

15 juni 2020 - Apeldoorn, Nederland

Ja hoor, daar gaan we weer.

Na het echec van vorig jaar zijn we super gemotiveerd er dit jaar een groot succes van te maken. Het plan voor 2019 (vanuit huis naar Santiago de Compostela) viel met het breken van Renée haar elleboog vlak voor de vakantie in duigen. Plan B (van Gerona naar Valencia, en verder richting Sevilla) werd getorpedeerd door Ad die een week plat ging met 40 graden koorts. Natuurlijk hebben we wel een paar weken een fijne vakantie gehad, we maken er altijd het beste van, maar het was toch niet wat we vooraf in gedachten hadden. En het blog schoot er  makkelijker bij in dan de bedoeling was. De laatste hoofdstukken zullen wel nooit meer geschreven worden.... Dat moet dit jaar beter, zeker nu we dit jaar ons eerste lustrum aan gezamenlijke fietsvakanties vieren.

De voorbereiding geeft met twee zwangerschappen in de Roubos clan al gelijk druk op de planning van het reisschema en de Corona pandemie met gesloten landsgrenzen maakt het vaststellen van de route er ook niet makkelijker op. Kijk, daar houden wij van, uitdagingen!! Zoals wel vaker is geduld een schone zaak en 1 week voor de vertrekdatum hebben we een aardig idee wat het plan zou kunnen zijn. Frankrijk gaat 15 juni open en wij rijden 16 juni per auto naar Meursault, een schattig stadje net onder Beaune, waar we onze auto’s achterlaten bij het hotel en een grote ronde fietsen door Zuid-Frankrijk. Afhankelijk van fietspech en andere ongelukken, weer en wind, familiebeslommeringen, onze conditie en mentale gesteldheid, pikken we eventueel een stukje door Noord-Italië, Zwitserland en Duitsland mee, alvorens terug te keren naar de auto. Ja, het wordt een verrassing hoe de route zal zijn, want naast de genoemde zaken kan ook Corona nog roet in het eten gooien als de boel weer in lock-down gaat.

We hebben er zin in, het weer ziet er best aardig uit, de terrasjes en restaurants zijn open, de fietsen zijn in topconditie, de vrouwen hebben gewoontegetrouw de fietstassen volgepakt en de mannen zijn er hard aan toe om een paar kilootjes kwijt te raken. Wat kan er in hemelsnaam nog mis gaan? Baby Esmee heimwee? Baby XXX verlangen? Opstand van de Franse boeren? Totale uitputting nog voordat we de eerste col zien verschijnen? Ach, er is overal een oplossing voor en met z’n vieren gaat dat twee keer zo makkelijk als in je eentje. Ik zeg nadrukkelijk niet vier keer zo makkelijk, want het aantal personen dat bijdraagt aan de oplossing is slechts verdubbeld…

“Goeie genade, ik kan de tent nergens vinden” reciteert Marianne als de rest van de bagage keurig over de tien fietstassen is verdeeld. De uren daarna wordt de zolder nog drie keer volledig overhoop gehaald zonder succes en wordt de toon van haar begeleidend commentaar allengs onheilspellender. Ad verschuilt zich achter de computer, waar hij de websites van Bever en OutdoorXL bekijkt (om een oplossing voor dit probleempje te vinden). Uiteindelijk komt het verlossend bericht uit Velp, dat onze tent bij Esther & Julian staat geparkeerd, Pfff, opgelost.

Het blog zal dit jaar naar verwachting wederom een mix zijn van een levendig reisverslag en een droge opsomming van zaken die doorgaans met ‘human interest’ worden aangeduid. Door de gebrekkige kennis van de schrijver van natuur en cultuur zal het reisverslag zo hier en daar moeten worden opgefleurd met verwijzingen naar Wikipedia. Voor de andere helft hoeft dat niet. Dat is “nieuws dat verbazing, vertedering, verwondering wekt, een glimlach losmaakt. Bij human interest onderwerpen is een aantal aspecten consequent terug te vinden: curiositeit, humor, vermaak, leeftijd, seks, avontuur en tragedie.” (bron: Wikipedia)

Voor de menselijk interactie tijdens onze tocht die de moeite van het vermelden enigszins waard is, zijn we grotendeels afhankelijk van de helft van het reisgezelschap. Graag lezen wij in een reactie onderstaand, aan welke helft van het reisgezelschap jullie spontaan denken.

smile2Tot later.

1. Andrea Roepers:
    15 juni 2020
    We gaan weer van jullie reisverhalen genieten. Heel veel fietsplezier gewenst.
    Lieve groetjes van ons.
  2. Daniella de Bie:
    15 juni 2020
    Heel veel plezier lieve schatten.. Ga er van genieten! Hopelijk niet te veel beren op de weg dit keer
    xx
  3. Clemens:
    15 juni 2020
    Goede reis en geniet ervan; deze keer gaat het gewoon prima lukken.
    Groeten
    Clemens
  4. Elly:
    15 juni 2020
    Leuk om jullie verhalen weer te gaan lezen. Dan vieren wij ook vakantie. Veel plezier, groetjes Elly
  5. Joke vd Knaap:
    15 juni 2020
    Goede reis, lekker genieten en ik lees weer mee.
  6. Joop Ten kate:
    15 juni 2020
    Beste mensen, heel veel plezier en mooi weer toegewenst! Hartelijke groet Lucie en Joop
  7. Joske:
    15 juni 2020
    Eindelijk... Hebben te lang moeten wachten om weer te kunnen genieten van jullie belevenissen. En tja... Mijn eerste ingeving voor het grootste aandeel van de levendige interactie, de vrouwelijke helft natuurlijk, onder enige twijfel😝
  8. Joske:
    *zonder enige twijfel
  9. Christa Schildkamp:
    15 juni 2020
    Ad ik wens je met Marian en jullie vrienden een hele mooie fietsvakantie toe! Heel veel plezier en hopelijk weinig opstakels. Groetjes Christa
  10. Erna:
    15 juni 2020
    Goed om jullie belevenissen weer te kunnen volgen en jullie van een zeer welverdiende vakantie kunnen gaan genieten.
  11. Reid-veltkamp Villy:
    16 juni 2020
    Wow,pretty awesome we always tell our family and friends about you all ,of course they are all amazed ,thank you for letting us in on your trip ,love it i still bike here but not close like you ,take care ,Jack also likes all the pictures he can read some of the dutch ,but not all ,bonjour sending love Jack and Villy
  12. Gitta en Michel:
    16 juni 2020
    Heel veel plezier op jullie nieuwe fietsavontuur toegewenst. Wel een kleine opmerking: vorig jaar was onderdeel van plan A dat jullie bij ons zouden starten met een barbeque, als een soort traditie. Helaas moeten wij constateren dat het huidige plan in ieder geval niet in zo'n start heeft voorzien. En dat terwijl wij als sinds vorig jaar materiaal voor een hele interessante uitdaging voor jullie hebben liggen! Het voorstel is daarom om plan A aan te passen door de barbeque in Zetten aan het eind op te nemen. Mocht onverhoopt plan B nodig zijn, dan past dat daar natuurlijk ook in.
  13. Petra:
    18 juni 2020
    Heerlijk dat er weer gefietst en gekampeerd kan en mag worden. Heel veel plezier en genieten. We kijken uit naar jullie verhalen. Groetjes, Petra en René
  14. Bert Rouw:
    18 juni 2020
    Kijk hier zat ik op te wachten....de eerste echte fietsdag! Hopelijk dit jaar weer een mooie tocht voor jullie. En Ad bergop.....even de versnelling lichter zetten en lekker jouw eigen tempo omhoog peddelen. En voor allen: geniet er van!!!!
    (dat komt vast goed).